Relæ


Uniform?
juni 10, 2010, 3:50 pm
Filed under: Uncategorized

Kokkens uniform er der ikke meget tvivl om. Hvid jakke i forholdsvist tyk bomuld der kan beskytte kroppen mod varmen fra komfuret samtidigt med at den er til at trække vejret i. Forstykket bliver blåt og groft, endnu et lag beskyttelse mod varme, brændende olie og, ja, sovs. Den har ikke ændret sig meget sådan en kokkejakke og vi kommer ikke til at ville opfinde den dybe tallerken på dét punkt.
Man skal heller ikke altid underkende det praktiske ved at bruge et helt igennem standardiseret produkt som alle de andre bruger. Kokkejakken skal hvad den nu engang kan og med hjælp fra De Forenede Dampvaskerier bliver der renset, presset og leveret jakker i en lind strøm til restaurant Relæ når vi nu en gang kommer i gang.

Vi havde leget lidt med tanken om selv at vaske tøj. Men når man nu vælger stofservietter, håndklæder og duge fra så kan det på ingen måde betale sig. Og så har det desuden aldrig lykkedes mig at få en kokkejakke helt så hvid og ren ved hjemmevask…

Tjeneruniformen er en anden snak. Hva skal der ske med den?

På Relæ kører vi med begrænsede åbningstider og derved begrænset personale. Personalet ER, som jeg også har nævnt tidligere, den største udfordring og hvis restauranten har åbent hverdag til frokost, aften, hverdag og fest så må man ofte ty til hjælpende hænder der måske ikke ligger så meget energi, gåpåmod og vilje i at give gæsten en stor oplevelse som dem der er tættere knyttet til forretningen. Med få åbningsdage kan vi begrænse vores personale til få kompetente mennesker. Samtidigt så begrænser vi teknikaliteterne i servicen til det mindst tænkelige så vi ikke har behov for så mange hjælpende hænder til at gå med brød, skænke vand osv. Det vil samtidigt give de kompetente, professionelle tjenere tid og lejlighed til at yde det de skal. Vejlede omkring vinen, yde service, smile. Tjeneren på Relæ er ikke til for at traitere, dupere eller servicere men for at levere en oplevelse og omfavne gæsterne. Tjeneren på Relæ ved alt om vinen og hvor den kommer fra. Alt om maden og hvor den kommer fra. Tjeneren på Relæ skal ikke kaste sig ud i lange monologer om det første eller det andet, men hvis man spørger ved han alt. Og hvis ikke så vanker der…

Tjeneren er for mig en håndværker der leverer oplevelser. Dét skal signaleres i uniformen og i måden at bære sig an på. Vores mål er at være afslappet og casual men professionelle og koncentrerede. Dét skal uniformen vise. Selvom vi vil skære ind til benet synes jeg ikke det er passende at tjeneren render rundt i t-shirt. Det er der for meget fritidsjob over og hvis man er stolt af ens håndværk ligger der også en fornøjelse i at kunne trække i en uniform..

Til at hjælpe os med at løse opgaven har vi kontaktet Karina Mott som er superskarp håndværker i sit felt. En ung, ambitiøs skrædder med stort S. Hun holder til i Hvidberg Stoffer og har en masse egne ideer og en masse løsninger på vores ideer. Hun er p.t. i tænkeboks og jeg er helt sikker på at vi er på vej ned ad den rette vej. Det bliver ikke for outreret, ikke for designet, ikke for meget. Det bliver bare en lille detalje, en tanke der samler som en uniform kan gøre men stadig giver plads til den individuelle.


Skriv en kommentar so far
Skriv en kommentar



Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s



%d bloggers like this: