Relæ


Påske i køkkenet
marts 29, 2010, 5:45 pm
Filed under: Uncategorized

Da jeg gik igang med at ville åbne restaurant, straks efter at jeg stoppede på Noma i april 2009 fablede jeg om at jeg ville åbne restaurant sidst på året. Oktober/november var målet og så kunne man jo være klar til julen. Man fandt lokaler, partnere og gjorde sig klare ideer og i mellemtiden glippede julen og ambitionen blev at åbne sidst i januar eller i starten af februar. På trods af at det er den dødeste tid på året for branchen kunne jeg da godt fiske et par argumenter frem der talte for at det var et rigtig godt tidspunkt at åbne på. Man fik lavet plantegninger, tegnet møbler, købt stole og så glippede januar som februar også. Så var byggeriet i gang og man kunne glæde sig over at man så kunne åbne i slutningen af marts eller i starten af april. Så kunne man jo også starte op med at have asparges på menuen, det kan jo kun love godt. Nu sidder jeg på det nye HQ, Manfred’s, og kigger over på lokalet der her i de sidste rester af marts måned ikke ligner en restaurant der snart skal åbne.

Måske skulle jeg snart holde min k…? Jeg har så meget tjek på byggeri som en møgkræsen tøs har på gastronomi og jeg vil hermed ikke udtale mig om hvornår faen vi åbner denne restaurant før den sidste håndværker er trådt ud. Der kommer forespørgsler på bookinger dagligt, hvilket glæder meget men jeg aner ikke hvad jeg skal fortælle folk. Indtil videre gør vi hvad vi kan for at komme igang hurtigst muligt men jeg nægter at åbne op før vi er HELT klar og så vil jeg hellere være i en situation hvor vi må åbne op for bookinger få dage før åbningsdagen og måske risikere ikke at have for travlt den første uge. Så altså ikke mere først i april, midt i april, sidst i april fra min side, hold øje med bloggen for lige pludselig åbner vi.

Hva gør en restauratør uden sin restaurant i påsken? Den første menu, hva ellers? Manfreds har påskelukket, telefonen ringer ikke og køkkenet har jeg helt for mig selv. Som har jeg skrevet tidligere lavede jeg skelettet til den første menu til Omnivore Food Festival. Men det var jo til et arrangement sidst i februar, når vi åbner op så er det jo forår og råvarerne er helt anderledes ( og meget sjovere) så der skal ske en masse ændringer.

Ud over de fire retter til menuen skal der også findes to vegetariske retter som sammen med mellemretten og desserten skal gøre den vegetariske menu, der skal udtænkes snacks, petit four og brødet skal gøres færdigt. Desuden skal der jo tages stilling til hvilken olie vi vil stege i, hvilken olivenolie der skal på bordet ( eller skal det være smør?), hvilken eddike man skal bruge? Jeg vil nemlig tænke det hele forfra og ikke tage noget for givet, det må være dét der er fordelen ved at starte en restaurant op fra bunden. Og fordelen ved at bruge et år på at forberede sig…

Der er nok at rive i men det er til gengæld det som jeg er gladest for at lave, jeg er jo trods alt kok. Faktisk er det nok dét jeg har glædet mig mest til. Jeg gør mig ikke de store forhåbninger om at blive helt færdig når påsken er over men jeg skal et langt stykke så vi kan komme åbningsdagen nærmere med ro i maven. Der er ikke andet for end at læne sig tilbage og smage og tænke forår. Og asparges. Og ramsløg. Og alt det andet.

Eddike, olier, det hele skal smages og tænkes forfra


1 kommentar so far
Skriv en kommentar

Men vi glæder os! Til lige meget hvornår du åbner🙂 Og indtil da nyder vi Manfred´s i stor stil. Mhmnnn, Manfred´s🙂

Kommentar af Anne




Skriv et svar

