Relæ


Tid til lidt madlavning ind i mellem
februar 2, 2010, 11:04 am
Filed under: Opskrifter, Politiken | Tags: , , , ,

Midt i byggeplaner, aftaler med håndværkere, møder og atter møder får jeg ind i mellem tid til det jeg egentlig har  startet på alt det her for. Køkkenet hvor det hele skal ske p.t er mit lille Nørrebro køkken med små afstikkere til Restaurant MR hvor man så venligt har ladet mig låne et hjørne af køkkenet med dertilhørende high-tech maskineri til at afprøve mine ting. Det er især menuen til Omnivore der er på tale dér. Til den skal der jo naturligvis bruges alt fra digitalt styrede vandbad, pacojet’s og det der ligner. Samtidigt har jeg igår sendt opskrifter og billeder afsted på de næste to artikler til Politiken. Disse er selvfølgeligt præget af hvad jeg arbejder med af råvarer til Omnivore og er endt med at fokusere på blodappelsin og dansk gedekød.

Blodappelsin fra Sicilien

Jeg er meget glad for blodappelsiner og der er sæson for dem lige nu. Vi kommer jo samme sted fra kunne man næsten sige, der er stor tradition for blodappelsiner få kilometer syd for hvor jeg er født på Sicilien. Det er en af de fascinerende råvarer som man ikke har formået at vold-dyrke hele året og gør sig interessant i en enkelt måned eller to om året.

Med både syre, sødme og bitterhed har blodappelsinen mange kvaliteter og kan bruges til mangt og meget i det varme køkken som til desserter. Men fantastisk er den også bare at spise som den er.

Gedemælk fra Knuthenlund på Lolland

Lige foreløbig består menuen til Omnivore af 4 retter, udgangspunktet er jo at jeg vil ned og præsentere min første menu. Første ret står på blæksprutte, persille og blomkål. Anden ret bliver gulerødder fra Kiselgårdenmed Söl fra Island og førnævnte blodappelsin. Tredje ret bliver ged fra Knuthenlund og desserten bliver på gedemælk fra Knuthenlund.

Geden bliver altså også centrum for en artikel i Politiken der kommer ud omkring marts måned. Gedekød byder på interessant kød der er meget, meget lavt på fedt. Vi brugte det i en periode på Noma og jeg er efterhånden blevet fan af det. På Sicilien spises geder med stor glæde og herhjemme fortjener de en større plads ved bordet. Jeg har valgt at bruge kødet til hovedretten og mælken til desserten da jeg også er glad for linket imellem de to retter der egentlig ikke smagsmæssigt på nogen måde kommer til at ligne hinanden. Een af opskrifterne indebærer at grille og det har været noget af en udfordring i denne isvinter der har pakket Nørrebro og i den grad vores gård i et tykt lag sne.

Gedebov på grillen i januar..

Knuthenlund er et økologisk gods på Lolland der avler geder og lam og på deres mejeri forarbejder disses mælk. De har været søde at forsyne mig med hvad jeg skulle bruge af råvarer til mine eksperimenter indtil videre og har virkeligt leveret kvaliteten indtil videre.


2 kommentarer so far
Skriv en kommentar

Hej Christian,

Vi ser frem så spændende restaurant i nabolaget!
Du medtager vel inspiration fra El Bulli og Noma i jeres kommende køkken. Men kan du røbe lidt om stilen? Umiddelbart synes jeg ikke at kunne læse mig til det helt konkret herinde, men forestiller mig lidt á la Andoni Aduriz, med meget enkle serveringer, som virker simple men alligevel er sindsygt tekniske og komplekse med op mod 40-50 ingredienser.

Bedste hilsner!

Kommentar af Asger

Ja, udover at blodappelsin bare er en dejlig nuanceret frugt, så er dens begrænsede tilgængelighed også et kæmpe plus, længe leve sæsonerne i disse globaliserede/sæsonudvandede tider🙂

Glæder mig til at læse mere om dine erfaringer med gedekød, skal selv arbejde med det om 2 måneder, for første gang🙂

Kommentar af Kim Lei-Jensen




Skriv et svar

