Relæ


Relæ på Omnivore
januar 6, 2010, 12:09 am
Filed under: Relæ | Tags: , ,

Som et lyn fra en klar himmel er der dumpet en helt speciel invitation i skødet på det her projekt. Jeg blev ringet op af Andrea Petrini for nogle uger siden med beskeden om at jeg var inviteret til Omnivore Food Festival for at præsentere Relæ’s koncept, mad og ideer!

Andrea Petrini er een af Europa’s vigtigste madkritikere og udover at være medarrangør ved festivalen siges han at være en af dem der forstår at være et skridt foran alle andre på det gastronomiske verdenskort. Han var således een af de første internationale sværvægtere der fik øjnene op for det efterhånden verdensberømte nordiske køkken på Christianshavn og har stor indflydelse på Worlds 50 best listen.
Det kan ikke overraske nogen at jeg måtte nive, klemme og bide mig selv i armen for at sikre mig at det ikke var frugt af min fantasi at have ham i røret med en invitation. Udover Relæ er de svenske kollegaer fra Trio og Mistral inviteret derned og Petrini nævnte løst fra programmet der også bød Quique D’Acosta (!) og Albert Adría (!!!)  på scenen.

Omnivore 5 foregår over to dage, d. 22-23. februar i Deauville, Frankrig og jeg havde glæden af at opleve festivalen sidste år hvor jeg var med som Redzepi’s hjælp. Festivallens omdrejningspunkt er et biograflignende atrium hvor en scene er rigget til som til et tv-køkken med alt hvad det indebærer af kamera-teknik og med en kæmpe skærm som baggrund. Kokken på scenen bliver holdt i gang af en vært der spørger ind til retterne, teknikker og hvad man har at fortælle og hver kok har ca. 30 min til at vise sine evner og ideer. Salen fyldes af nysgerrige gourmet’er, undrende kollegaer og opmærksomme journalister selvfølgelig alt efter hvad navnet på scenen kan trække. Da jeg sidste år så Ferran Adría træde ind på scenen var det for fulde huse, og mens jeg slængede mig i de behagelige biografstole time efter time var det tydeligt at det ikke var alle der kunne fylde salen. Ikke desto mindre er det en fantastisk måde at opleve de forskellige kokkes køkkener. Tilbagelænet og fokuseret. Se mange flere billeder fra de to dage. Dag 1 og Dag 2

Mads Reflund på scenen i 2009

Det er en fantastisk chance at få allerede nu, restauranten er jo ikke åben endnu! Mads Refslund og Thorsten Schmidt var dernede sidste år og gjorde fantastisk på hver deres måde. Det er folk der har haft en restaurant i gang i årevis og for dem er det oplagt at pakke kufferten med de retter som man igennem årene har været gladest for og demonstrere dem for verdenspressen.
Jeg kommer med et helt andet udgangspunkt og kan ikke pakke kufferten med meget andet end gode ideer, gode hensigter og en overvægt af ydmyghed.

Jeg har spekuleret over hvordan jeg præsenterer mig selv og Relæ bedst på en sådan scene lige siden jeg snakkede med Petrini. Som udgangspunkt er Omnivore et godt setting for Relæ’s koncept og der er god mulighed for at de ideer jeg gør mig omkring maden og konceptet vil blive vel modtaget af det publikum festivalen tiltrækker. Af den håndfuld af vigtige kongresser og festivaler af gastronomisk karakter i Europa er Omnivore nok det eneste sted hvor Relæ nogensinde ville kunne få en chance. Og her snakker jeg jo om våde drømme hvor jeg kunne forestille mig at være dernede om et par år, aldrig havde jeg forestillet mig at skulle derned nu… Madrid Fusion og Identitá Golose virker på en eller anden vis noget mere seriøse og stramme i set-uppet. Omnivore er mere afslappet og flosset i kanten. Stadig virker det helt uvirkeligt for mig at jeg skal derned og ydmygheden er som sagt min vigtigste bagage. Jeg har fået tildelt en chance og den vil jeg udnytte til fuldest.

Restauranten er ikke åben endnu og Relæ’s køkken er jo blot en baby. Det er mit udgangspunkt til det mad jeg vil lave dernede og temaet bliver dét som jeg føler vil være det mest naturlige: Den første menu. Jeg synes det kunne være fantastisk at præsentere den Relæ’s første menu på en scene før man sender den ud til sine gæster for første gang. Helt realistisk er det dog ikke, d. 22. februar ligger råvaremæssigt meget langt fra midt i marts når vi kan forvente at åbne op på Jægersborggade. Der begynder foråret at titte frem og en masse råvarer bliver pludseligt tilgængelige. Råvarer som jeg altså ikke vil undvære bare fordi….Ikke desto mindre bliver temaet dét: Den første menu, eller skitsen til den, et udkast om man vil.

Jeg har et par ideer i gang fra i morgen af begynder jeg at prøve nogle af dem af. Råvarerne der er på bordet lige nu er Blæksprutte, Gulerødder fra Kiselgården, Blodappelsin, Ged fra Stenalt, sennep og khaki. Jeg vil lave en forret, en mellemret, en kød-hovedret og en dessert. Jeg glæder mig!


7 kommentarer so far
Skriv en kommentar

Fedt, det er jo en superchance for at sprede noget viden og sjov! Tillykke med det!

Glæder mig til at høre videre om, hvad du vil kreere og fortælle om dernede, samt hvordan tingene skrider fremad med Relæ!

/Anders

Kommentar af madogvin

Stort “tillykke” fra GastroMand.dk – glæder mig til at høre anekdoter fra turen:)

Kommentar af Anders

Gratulerer så meget,hvilken chance du har fått!!!!

Kommentar af rinaldo

Hvor er du bare sej! Sikke en formidabel chance! Glæder mig til at se og høre om det hele her!

Kommentar af Christina

Stort tillykke herfra!
Jeg glæder mig rigtig meget til at gæste din restaurant, jeg er sikker på det bliver en fantastisk oplevelse.

Kommentar af Helle

Looking forward to the show…

Kommentar af Food Snob

@foodsnob Thank you, are you going to be in Deauville for the event?

Kommentar af Christian F. Puglisi




Skriv et svar

