Relæ


Al omtale er omtale.
december 19, 2009, 3:50 pm
Filed under: Relæ | Tags: ,

Man må sige at de kære journalister derude virkeligt spidser ørerne. Så snart der bliver mumlet lidt rygter i skægget nogen steder i branchen så står de klar med notesbøgerne. Man må rose dem for virkeligt at have en finger på pulsen, for det de ønsker er jo at være først ude med nyhederne og dem kæmper de i den grad om. På facebook og her på bloggen har jeg fået gjort officielt at det her projekt altså bliver til noget og det har ikke taget mange dage før man har kunnet læse om Relæ på Spiseliv.dk, Aok og Ibyen. Spiseliv bragte allerede historien i sommers da jeg kun turde hviske stille om mine drømme men nu hvor tingene flytter på sig er det tilsyneladende blevet utroligt interessant for hele pressen. Det kan man jo kun tage som positive takter at folk finder eens koncept og idéer så interessante at man må beskrive det i offentlighed så længe inden man har åbnet og rent faktisk fået lavet og serveret noget mad.

Det glæder mig må jeg sige. At lægge skjul på det ville ikke være helt sandfærdigt for det er vigtigt at komme ud med budskaberne så tidligt som muligt i vores branche. Vi er godt nok ikke ret mange til at levere nyhederne i KBH der på trods af de sidste års store succes på den gastronomiske front altså ikke er nogen enorm by med enormt mange restauranter. Jeg kunne helt klart se udfordringen ved at skulle skrive op og ned om hvad der sker på restaurantscenen i lille KBH samtidigt med at interessen er voksende hos læserne. Derfor er man jo næsten garanteret en masse omtale lige så snart man slår dørene op til en ny restaurant. Fantastisk at man får den indsprøjtning af nyhedsværdi som ny restauratør og man måske har mulighed for at lave mad til en masse mennesker fra “day one”. Jeg er også ret overbevist om at man ikke skal mange måneder ind i Relæ’s liv før de første anmeldere viser deres nysgerrighed. Fantastisk. Og en lille smule skræmmende må man sige. Der er ikke mange chancer for at opbygge en forretning, køkkenets stil og finde rutinerne i et stille gastronomisk hjørne af byen uden for meget palaver.
På den anden side ønsker man jo også restauranten fyldt til randen fra første dag, der er jo budgetter der skal holde og forudsætninger der skal nås hvis man skal overleve. Finanskrise, finanskrise, finanskrise.

Jeg har lidt en tro på at vores lille branche lever livet farligt ved at være så afhængig af pressen som vi er. Jungletrommernes højtlydende konsekvens er at man skal være fuldstændig klar fra første dag, og det kan man ikke. En film som Avatar der er blevet sovset ind i fantastiske anmeldelser og lyder til at være en kæmpe oplevelse er jo blevet drejet og skruet på i en uendelighed inden premieren. Et kunstværk er malet færdigt før ferniseringen og manuskriptet er helt på plads inden forestillingen ryger op på scenen. En restaurant hænger ikke sammen på den måde. Den dag Relæ åbner bliver den første dag på en lang lang rejse hvor man hver dag bliver en smule bedre til det man gør og det bliver en smule klarer hvad det er man vil. Det er jo også det der gør det smukt at være i et køkken hver dag og det er dét der gør at folk (forhåbentlig..) kommer igen og igen efter nye oplevelser. Jeg vil gerne have at vores rejse på Relæ bliver meget lang. Jeg ønsker at lave et bæredygtigt koncept med indhold der kan udfordre mig selv og Kim, de ansatte og især gæster i mange år frem. Vi starter i en version 1.0 og vil udvikle os hele tiden. Det bliver derfor rigtigt hårdt at blive bedømt af forventningsfulde gæster fra første dag men ikke desto mindre har vi en stor glæde i at møde folk med vores ideer og høre hvad de synes. Nogle vil elske det, andre vil på ingen måde kunne lide det, andre vil ikke kunne forstå osv. Nyhedsværdien er vigtig for os som forretning og mange søvnløse nætter vil være prisen at betale for at skulle yde fra første dag. Vi har dog en tro på at vi i vores ambitioner med forretningen vil kunne byde på mere en blot nyhedsværdi. Hver dag. I mange år.


7 kommentarer so far
Skriv en kommentar

Hej Christian

Du har ret i, at det er sværere for en restaurant at leve op til både pressens og gæsternes tårnhøje forventninger, end det er for kunstmaleren og teaterinstruktøren i dine eksempler ovenfor, fordi deres værker i højere grad er resultater af afsluttede forløb, som “bare” skal vises frem (næppe alle skuespillere vil være enige i det, men anyways).

Men du må også huske på, at madanmeldere ikke bare bedriver kulturkritik i klassisk forstand, men at de fleste også oplever den journalistiske disciplin “forbrugeroplysning” som central for anmeldervirket. Det handler altså ikke kun om skønheden af spiseoplevelsen i absolut forstand, men fx også om noget så banalt, som om det var prisen værd.

Og prisen er altså mange gange den samme på en god restaurant i den første åbningsmåned, som den er, hvis anmelderen tropper op et halvt år senere. På den dag kan det til gengæld være, at køkkenchefen har dristet sig til sin første friweekend, og at det uheldigvis kan ses på tallerkenen. Sådan kan der være så meget. Dynamikken er en del af det smukke ved en restaurantoplevelse, og – som du selv skriver – motivation til at besøge steder med jævne mellemrum.

Men situationen er alligevel forskellig fra kunstværket på galleriet. Entréen er den samme i hele udstillingsperioden, men så er man også garanteret fuld valuta for sit udlæg, fordi udstillingen er statisk. På den anden side gælder det for restauranten, at hvis opstartsvanskeligheder eller andre variationer er skyld i, at man leverer mindre end 100 %, men alligevel afkræver det samme beløb for oplevelsen – så er en anmelder nødt til at påpege det i en kommentar til relationen mellem pris og kvalitet.

Summa summarum, hvis man vil undgå at blive bedømt på de fejl, som er uundgåelige i opstartsfasen, så må man prissætte sine ydelser i forhold til den forventning og i øvrigt tydeligt gøre opmærksom på, at der kan opstå udsving i forhold idealet.

Jeg er sikker på, at det ikke bliver noget problem for dig på Relæ, men vi hører jo ind imellem restauratører ærgre sig over, at anmelderen kom for tidligt, efter at en restaurant var åbnet, eller på en dag, hvor det faste personale var fraværende og yadayadayada. Det er altså bare ærgerligt, hvis der står det samme på regningen.

Nå, men alt det ved du jo kun alt for godt. Synes bare ikke helt, det kom frem i dit inlæg.

Rasmus

Kommentar af hipsomhap

Hej Rasmus.
Tak for din kommentar! Du har nogle gode argumenter men jeg synes du fokuserer lidt for meget på valuta og kroner. Jeg vil aldrig være bange for på Relæ ikke at give folk valuta for pengene idet en stor del af konceptet jo ligger i lige præcis dét. At justere i gourmet-restaurantens koncept for at give hvad jeg selv synes er mere for pengene. Mit indlæg er jo heller ikke ment som et angreb på anmelderstanden men bare en betragtning om det paradoksale i at blive bedømt i starten af en lang, lang opadgående kurve. På den ene side giver det bekymringer og søvnløse nætter og på den anden er det dybt nødvendig for forretningens overlevelse.
Din summa summarum om at så må man bare starte op billigere er ikke realistisk. For det første ville man formentlig ikke køre rundt økonomisk for det andet vil det nok snarere avle skuffede gæster når de kommer tilbage og det hele er blevet meget dyrere end det vil glæde dem der føler de har sparet et par kroner. Faktisk noget man ville kunne risikere store hug for.
Spørgsmålet er ikke om det bliver i orden fra start. Selvfølgeligt bliver det i orden. Spørgsmålet er om det bliver fantastisk.

Christian F. Puglisi

Kommentar af Christian F. Puglisi

Jeg er heller ikke et øjeblik i tvivl om, at du nok skal levere varen. Men i modsætning til dig og mig og sikkert de fleste andre læsere af din blog, så er prisen på et restaurantbesøg AFGØRENDE for ni ud af ti mennesker. Af samme grund er relationen mellem prisen og den subjektivt vurderede kvalitet af oplevelsen altid integreret i en madanmeldelse. Alle dem jeg har set, i hvert fald. Antallet af kokkehuer etc. er altid en funktion af blandt andet prisniveauet. Selvom det selvfølgelig er en ærgerlig reduktion af sådan et æstetisk møde. Og ja, du har ret i, at det ville være en tvivlsom strategi at køre de første uger med en lavere pris på et tilstræbt flyvefærdigt produkt. Min pointe med “summa summarum”-afsnittet var egentlig også at pointere, at der ikke findes nogen opskrift på at undgå kritikken, fordi den jo er berettiget – kurvestart eller ej. Men selvfølgelig bliver det fantastisk på Relæ🙂

Kommentar af hipsomhap

Der gøres skam ikke tiltag for at undgå kritikken, selvfølgelig er den berettiget. Jeg stiller bare tvivl ved hvordan vores branche herhjemme har en tendens til at være lidt tju-bang agtig. En masse nyhedsværdi i starten, masser af omtale, succes, succes og konkurs efter halvandet år. Det har man jo set mange gange før. Jeg ønsker bare ikke Relæ skal være en sprint på 100 meter og så er jeg videre med mit liv, det er langdistancen der er fascinerende.

Kommentar af Christian F. Puglisi

hej christian. jeg er ny udlært kok fra bornholm og og søger job. hvis du mangler en hårdt arbejdende kok ville jeg være klar når du siger til

Kommentar af Anonym

Hej Casper, Tak for tilbuddet men lige nu ser det ud til at vi har den stab vil skal bruge! Hvis det ændrer sig skal jeg nok have dig i mente.
Christian

Kommentar af Christian F. Puglisi

det ville være super og held og lykke og god kamp🙂

Kommentar af Anonym




Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s



%d bloggers like this: