Relæ


Så er det vist jul
november 29, 2009, 9:10 pm
Filed under: Opskrifter, Politiken | Tags: , ,

Jeg må ærligt erkende at jeg har sluttet mig til dem.
Efter jeg i årevis har brokket mig højlydt over at blive udsat for reklamekampagner pakket ind i grønt gran og røde bånd meget længe før juleaften må jeg krybe til korset og bekende mine synder. Jeg er officielt kommet på det hold der smækker adventskranse og kravlenisser i fjæset på alle de andre inden vi er nået ind i december måned. Dog ikke med intentioner om mersalg og omsætning. Det er vel værd at understrege.  Jeg har lavet et par opskrifter på æbleskiver som de helt overskudsagtige julemennesker kan smække sammen i kalenderlysets skær. Med al spøg til side så er de at finde her.

Der er tre varianter, eller snarere to varianter og en enkel afstikker. Den ene er et bud på en helt traditionel version med et lille stykke stegt æble i midten. Den anden er lidt mere udviklet med nougat i midten og hasselnøddepulver og brunet smør i dejen for at fremhæve det nøddeagtige.  Afstikkeren var lidt et indfald jeg fik da jeg også besluttede mig for at folk vel selv skulle have lov ti

l at komme på andre ting de kan stoppe i deres æbleskiver. Så i stedet for at levere en tredje variant kastede jeg mig ud i at udarbejde en opskrift på en parfait lavet på de resterende æbleskiver.

Det er en forholdsvis klassisk teknik at lave en parfait eller “bread-pudding” af dag gammelt toastbrød o.l. så tanken om at give æbleskiverne samme behandling er næsten oplagt. I den sidste ende kommer 80% af den smag man oplever når man spiser en veltillavet æbleskive fra den yderste stegte overflade og de tilsatte krydderier. Hvis man så skærer æbleskiverne i stykker og steger dem/tørrer dem til den stegte og velsmagende overflade er mangedoblet har man mulighed for at overføre den smag til noget andet. De tørrede æbleskiver udblødes i fløde som senere piskes og kommer til at udgøre hovedparten af parfaiten som kommer til at smage af? Æbleskiver. Ved at tilsætte de samme krydderier som der oprindeligt var at finde i æbleskivedejen fremhæves smagen yderligere. Jeg har udviklet opskriften på de æbleskiver lavet fra den anden opskrift jeg beskriver i artiklen, det kan derfor godt give lidt svingende resultater at bruge eksempelvis købte æbleskiver. Især sukkerindholdet bekymrer mig da de købte sandsynligvis er i den sødere ende.
Teknikken til at stege den perfekte æbleskive lærte jeg i min tid på Noma. Omkring juletid  byder man på noma på stegte æbleskiver i en salt version som snack, gerne med en rillette af svinebryst eller lignende som fyld.
Hvis man fylder hullerne i panden  ud og vender skiverne når de har sat sig i kanterne så giver det et lidt fladt resultat. Hvis man derimod omhyggeligt drejer dejen med en nål og fylder overfladen ud får man efterhånden en fuldstændig rund æbleskive. Processen er lidt langsommere men resultatet er mange gange bedre. Værd at forsøge.

 

 


Skriv en kommentar so far
Skriv en kommentar



Skriv et svar

