Relæ


Kvæde, marengs og æbleskiver
november 5, 2009, 12:03 pm
Filed under: Opskrifter, Politiken | Tags: , , , ,
"Nymodens" æblekage

"Nymodens" Æblekage

Mens restaurant Relæ stadig er en saga blot er jeg så heldig at kunne beskæftige mig med udvikling af opskrifter til Politiken’s Mad-sektion.
Jeg har efterhånden lavet en 6-7 temaer om alt fra dansk makrel over ramsløg til brugen af en trykkoger. Hele listen over opskrifter kan findes her: Tjek.dk.
Det er retter som er udviklet til at blive lavet derhjemme af helt almindelig mennesker med hang til gastronomi og altså kun en “lillebror” til den type mad jeg vil lave i restauranten. Jeg prøver at begrænse kravene til udstyr så de fleste kan være med eller om ikke andet inspirere dem til at investere i nogle enkle ting som kan være sjove at lege med.
Jeg laver al maden i mit eget lille 6 m2 Nørrebro køkken og nyder udfordringen ved at skulle flytte mine gastronomiske værdier fra et restaurationskøkken til et hverdagskøkken. Det kræver at man kommer ind til kernen af det man laver og skærer overflødigt fra, samme disciplin som venter i det forestående restaurationskoncept…
I øjeblikket arbejder jeg på tre temaer: Kvæder, æbleskiver og marengs.
Kvædetemaet kommer i midt i november og har været rigtigt interessant at arbejde med indtil nu. Det har møntet sig i en opskrift på “læder”, noget jeg endelig har brugt koden på efter at have slidt med det i mange uger på noma.
Politikens forslag om et mere “julet” tema har kastet mig ud i et par opskrifter på æbleskiver og til januar er det sprøde og bløde marengs. Mere om det senere hen.


Skriv en kommentar so far
Skriv en kommentar



Skriv et svar

